I. DÜNYA SAVAŞININ İLLÜSTRASYON SANATINA ETKİSİ

Author :  

Year-Number: 2021-3
Yayımlanma Tarihi: 2021-11-30 19:19:47.0
Language : Türkçe
Konu : Tasarım
Number of pages: 86-110
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Birinci Dünya Savaşı, dünyanın yeni otorite güçlerinin belirlenmesi, toplumu şekillendirmesi açısından dünya tarihinde oldukça önemli bir yere sahiptir. I. Dünya savaşı birçok ülkenin kaderini değiştirmiş ve ülkelerdeki sosyal yaşamın, politikanın, ekonominin ve kültürün evrilmesine neden olmuştur. Savaş sadece savaş aletleriyle yapılmamış, aynı zamanda grafik tasarım ürünleri de bir savaş aracına dönüşmüştür. Dönem içerisinde savaşın, dünya tarihine bıraktığı en büyük miras, savaşın baskıcı ve yıkıcı ortamında bile sanat tarihine çarpıcı, etkili ve nitelikli eserler bırakmasıdır. Toplumun bilinçlenmesi için gerekli kitle iletişimin bir parçası olan afişler, gazete haberleri, ilanlar, manifestolar, topluma şekil verme ve farkındalık yaratma açısından önemlidir. Bu grafik tasarım ürünlerinde sıklıkla kullanılan illüstrasyonlar savaşı yalın haliyle topluma iletmiştir. Şekil, renk ve biçimin birleşmesiyle küresel bir izleyici kitlesi bulan illüstrasyon önemli bir iletişim aracı olmuştur. Bu araştırmada toplanan verilerde içerik analizi kullanılmış ve I. Dünya Savaşında kullanılan önemli illüstrasyon ürünleri incelenmiştir. İnceleme kapsamında dönemin kırılma noktalarına, teknolojik ve kültürel değişimlere değinilerek  I. Dünya Savaşı’nın illüstrasyonları incelenmiştir.

Keywords

Abstract

The First World War has a very important place in the history of the world in terms of determining the new authority powers of the world and shaping the society. I World War changed the destiny of many countries and led to the evolution of social life, politics, economy and culture in the countries. War was not only made with war tools, but also graphic design products were transformed into a war tool. The greatest legacy left by the war to the world history during the period; and even in the oppressive and destructive environment of war, it leaves striking, effective and qualified works on art history. Posters, newspaper news, advertisements, manifestos, which are a part of the mass communication necessary for the awareness of the society, are important for shaping the society and creating awareness. Illustrations often used in these graphic design products have conveyed the war to society in its simplest form. With the combination of shape, color and form, illustration has become a global audience and has become an important communication tool. In this research, content analysis was used to collect data and important illustration products used in World War I were examined. Within the scope of the study, the breakpoints of the period, technological and cultural changes will be discussed and illustrations of World War I will be examined.

Keywords


  • A. Wollaeger, M. (2006). Modernism, Media, and Propaganda : British Narrative from 1900 To 1945. Princeton University Press.

  • Ambrose, G., & Harris, P. (2014). Görsel Grafik Tasarım Sözlüğü. İstanbul: Literatür Yayıncılık.

  • Armstrongs, H. (2012). Grafik Tasarım Kuramı Tasarım Alanında Okumalar. (M. E. Uslu, Çev.) İstanbul: Espas Kuram Sanat Yayınları.

  • B. Türkmen, B. (2018). Resimleme Dilinde Alternatif Bir Yaklaşım: Kaligrafi ile Resimleme. Sanat ve Tasarım Dergisi, 343-359.

  • B.Meggs, P., & Purvis, A. W. (2016). Meggs' History of Graphic Design,. Canada: John Wiley & Sons.

  • Back Page. (2006, Temmuz). Just Who is Uncle Sam. 51. Des Plaines, United States.

  • Bayer, H. (2012). Tipografi Üzerine. H. Armstrong içinde, Grafik Tasarım Kuramı Tasarım Alanından Okumalar (s. 44-48). İstanbul: Espas Sanat Kuram Yayınları.

  • Bektaş, D. (1992). Çağdaş Grafik Tasarımın Gelişimi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.

  • Bohn, W. (2010). Reading Visual Poetry. Amerika: Fairleigh Dickinson University Press.

  • Cohen, A. J. (2008). Imagining the Unimaginable: World War, Modern Art, and the Politics of Public Culture in Russia, 1914-1917 (Studies in War, Society, and the Military). University of Nebraska Press.

  • Derrida, J. (2010). Edebiyat Edimleri. (D. Attridge, Dü., M. Erkan, & A. Utku, Çev.) İstanbul: Otonom Yayıncılık.

  • E. LEVIN, J. A. (1980). The Golden Age Of Illustratıon: Popular Art In Amerıcan Magazines, 1850-1925. England.

  • Figura, S. (2011, Temmuz 11). German Expressionsim: The Graphic Impulse. New York.

  • Franck, D. (2009). Bohemler. (İ. Yerguz, Çev.) İstanbul: Sel Yayıncılık.

  • Getty Center. (2006, Ağustos). Tumultuous Assembly: Visual Poems of the Italian Futurists. Haziran Cumartesi, 2019 tarihinde https://www.getty.edu/art/exhibitions/tumultuous/ adresinden alındı

  • Hardie, M., & Sabin, A. K. (2016). The Historical Role of Wartime Poster Art 1914-1919. New York: Dover Publication.

  • Hirsch, E., Jr., Trefil, J., Kett, J. E., & diğerleri. (2002). The New Dictionary of Cultural Literacy:What Every American Needs to Know. Boston.

  • Hulsey, D. (2005). The Iconography Of Nationalism: Icons, Popular Culture, And Amerıican Nationalism Dallas Hulsey. Mexico.

  • Iamurri, L. (2016, Ekim 10). Savaş Zamanlarında Sanat. e-skop Sanat Tarihi Eleştiri. (A. Boren, Çev.)

  • J.Shover, M. (1975, Aralık 1). Roles and Images of Women in World War I Propaganda. (P. &. Society, Dü.)

  • Kennedy, D. M. (2004). Over Here: The First World War and American SocietyE-bsH_- 80hQwJNPdw8WUOcaoQHx7pGx_kyJJieuvYHqj0xGdNTNpwlPYT8aAuAHEALw_wc B. New York: Oxford New York Press.

  • Kingsbury, C. M. (2010). For Home and Country: World War I Propaganda on the Home Front. Nebraska: University of Nebraska Press.

  • Medyakov, A. (2014, Ekim 8). Propaganda at Home (Russian Empire) 08 Ekim 2014.

  • moma.org. (tarih yok). Word in Freedom:Futurism at 100. Haziran Cuma, 2019 tarihinde moma.org: https://www.moma.org/interactives/exhibitions/2009/futurism/ adresinden alındı

  • Ovadija, M. (2013). Dramaturgy of Sound in the Avant-garde and Postdramatic Theatre. MQUP.

  • Öymen, O. (2014). Bir Propaganda Silahı Olarak Basın. İstanbul: Remzi Kitabevi. İstanbul: Remzi Kitapevi.

  • Radu, S. (2009). Wellington House and British Propaganda in an Original Document of 1916. Wellington Evi ve 1916 Orijinal Belgesinde İngiliz Propagandası. (S. P. Review, Dü.)

  • Ridel, C. (2014, Ekim 8). Propaganda at Home (France) .

  • S. Dağ, E. (2015). İllüstratörün El Kitabı İllüstrasyonun İkinci Altın Çağı. İstanbul: Grafik Kitaplığı.

  • S.Dağ, E. (2013, Mayıs- Haziran). İllüstrasyonun Altın Çağı I. Grafik Tasarım Görsel iletişim Kültür Dergisi(54), 46-50.

  • Sabin, M. H. (2016). War Posters : The Historical Role of Wartime Poster Art 1914-1919. . Milenoa, New York: Courier Dover Publications.

  • Takakjian, C. (2012). Creating Unity through Disunity: Futurism as Paradoxical Movement. O. Amihay, & L. Walsh içinde, The Future of Text and Image : Collected Essays on Literary and Visual Conjunctures, edited (s. 309-324). Cambridge Scholars Publisher.

  • Tarhan, N. (2010). Psikolojik Savaş, Gri Propaganda. İstanbul: Timaş Yayınları.

  • www.turkishnews.com. (2009, Temmuz 30). I. Dünya Savaşı’nda İngiliz Propagandası ve Bryce Raporu. Haziran 12, 2019 tarihinde www.turkishnews.com: https://www.turkishnews.com/tr/content/2009/07/30/i-dunya-savasinda-ingilizpropagandasi-ve-bryce-raporu/ adresinden alındı

  • Zhdanova, I. (2017, Temmuz 12). Press/Journalism (Russian Empire).

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics