FRANZ LİSZT’İN VALÉE D’OBERMANN ADLI PİYANO ESERİNE GENEL BİR BAKIŞ

Author :  

Year-Number: 5-13
Yayımlanma Tarihi: 2024-12-10 08:32:35.0
Language : Türkçe
Konu : Müzik
Number of pages: 140-152
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Franz Liszt’in virtüöz yıllarından sonraki Weimar’da yaşadığı dönemde kendini bestelemeye daha yoğun bir şekilde verdiği ve daha önceki bestelerinin bazılarını yeniden revize ettiği bilinmektedir. Bu eserlerden en önemlilerinden birisi Liszt’in Fransız yazar Étienne Pivert de Sénancour’un Obermann adlı romanından ilham alarak yarattığı Valée d’Obermann adlı piyano eseridir. Bu eser Liszt’in hem doğaya duyduğu hayranlığı hem de kendi içsel yolculuğunu anlatan bir başyapıttır. Eserin ilk versiyonunun içinde yer aldığı 19 parçalık Album d’un Voyageur (bir gezginin albümü) ve daha sonra eserin revize edilmiş halinin yer aldığı 26 parçalık Années de Pèlerinage (gezi yılları) albümleri hakkında bilgiler verilmiştir. Bunun yanı sıra yine eser üzerinde müzikal yönden etkili olmuş olan Carl Maria von Weber ve Franz Schubert gibi farklı bestecilerin eserlerine de örneklerle yer verilmiştir. Çalışmada bestecinin kendi müzikal olgunluğunun albümün en çok çalınan ve uzun parçası olan Valée d’Obermann örneğindeki seyri ve aynı zamanda görsel sanatlar, edebiyat veya kendinden önceki ve çağdaşı olan bestecilerin etkilerinin harmanlanması sonucu oluşan besteci kimliğine dikkat çekilmiştir. Bunlarla birlikte özellikle on altı ay İsviçre’de geçirdiği dönem içindeki seyahatlerinin Liszt üzerindeki etkileri ve bunun sonucu edindiği izlenimlerin eser üzerindeki yansımaları incelenmiştir. Valée d’Obermann adlı parçanın her iki albümdeki versiyonlarının kıyaslanmasının yanı sıra eserin genel hatlarıyla form yapısı incelenmiştir.

Keywords

Abstract

During his Weimar period, following his virtuoso years, Franz Liszt dedicated himself more intensively to composition and revisited several of his earlier works for revision. One of the most significant pieces from this period is Vallée d’Obermann, a piano composition inspired by the French writer Étienne Pivert de Sénancour’s novel Obermann. This work stands as a masterpiece that reflects Liszt's profound admiration for nature as well as his own introspective journey. The first version of Vallée d’Obermann was included in the 19-piece collection Album d’un Voyageur (Album of a Traveler), while the revised version later appeared in the 26-piece Années de Pèlerinage (Years of Pilgrimage). Both collections provide insights into Liszt's evolving musical language. Additionally, the study explores the influence of other composers, such as Carl Maria von Weber and Franz Schubert, whose works contributed musically to Liszt’s piece, illustrated with relevant examples. The analysis highlights the trajectory of Liszt’s musical maturity as exemplified by Vallée d’Obermann, the longest and most frequently performed piece in the album, and emphasizes his synthesis of visual arts, literature, and the stylistic elements of his predecessors and contemporaries. Furthermore, the impact of Liszt’s travels, particularly during the 16 months he spent in Switzerland, is examined in relation to the impressions that shaped the composition. The study also undertakes a comparative analysis of the two versions of Vallée d’Obermann across the albums, alongside a structural examination of the piece’s formal structure. This multifaceted approach underscores the significance of Vallée d’Obermann within Liszt’s oeuvre as both a reflection of his artistic development and a convergence of Romantic aesthetics.

Keywords


                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics