HAREKET KAVRAMI ÇERÇEVESİNDE GELİŞEN SANATSAL YAKLAŞIMLAR

Author :  

Year-Number: 2021-2
Yayımlanma Tarihi: 2021-05-04 19:01:14.0
Language : Türkçe
Konu : Grafik Tasarım, Animasyon, Resim, Seramik, Fotoğraf, Sanat Eğitimi, Heykel, Sanat Kuramı ve Eleştirisi, Restorasyon, Sahne Sanatları, Moda Tasarımı, Cam ve Çinicilik, Animasyon
Number of pages: 86-103
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

İster yanılsama yoluyla, ister eserin kendi fiziksel hareketiyle belirsin, hareketi görselleştirme çabası, eserin gerçeklikle bağ kurması arzusunu barındırır. Hareket eden herhangi bir imgenin hareketini sekans sekans gösteren sanatçı, çıplak gözle görülemeyen saklı anlara odaklanmıştır. Yahut eserin, fiziksel olarak gerçekten hareket etmesi için mekanik ve teknolojik destek almış sanatçı, eserle birlikte boşluğa, uzama, zamana ve izleyicinin kendisinin eserle gerçek bir bağ kurmasına odaklanmıştır. Ya da sanatçı olarak eserini ortaya koymaya çalışırken, bedeninin hareketini de esere dahil etmeye çalışarak, hem ruhsal hem de fiziksel hareketinin izlerini görselleştirmenin çabasına girmiştir. İşte hareket kavramı çerçevesinde gelişen bu yaklaşım farklılıkları, yirminci yüzyılın başlarından itibaren plastik sanatlar alanında ortaya koyulan zengin ifade biçimlerinin tetikleyicisi konumundadırlar.

Diğer yandan hareketin ifade edilebilmesi amaç haline geldiğinde, fotoğraf makinesiyle başlayıp kameranın icadına uzanan ve otonom makine icatlarına değin süren uzun bir sanatsal arayış gözlenir. Gerek teknolojik destekler alan, gerekse yeni teknolojik aletler geliştiren sonsuz sayıda sanatçı, kendi öyküleriyle birleştirerek, hareketin ifade edilmesi yolculuğunda farklı anlatım dilleri geliştirmiştir. Araştırma sırasında problem ekseninde çeşitli kitap, makale ve internet sitelerine başvurulmuş olup, eser çözümlemesi yoluyla sanatçıların hareket kavramı bağlamında ortaya koydukları eserler, karşılaştırmalı olarak tartışmaya açılmıştır.

Sonuç olarak sanatçıların üretimleri, biçim ve içeriksel olarak hareket kavramı üzerinden değerlendirilirken, sanatta yeni ifade olanakları yaratan yönlerine vurgu yapılmıştır. Genel olarak disiplinler arası bir arayış olarak ifade edilebilecek bu çaba, biçimlendirmeler arası bir melezleşmeye de işaret etmektedir. Bağlam kapsamında bu biçimlendirme modelleri sanat tarihsel örnekler ile gruplandırılmaya çalışılmış; bağlam, tarihsel referanslara gönderme yapan güncel sanat örnekleriyle geliştirilmiştir.

Keywords

Abstract

The effort of visualizing motion—be it through illusion or the actual movement of the artwork itself—harbors the artwork’s desire to connect with reality. While showing the motion of any image in sequences, the artist focuses on hidden moments that are invisible to the naked eye. Using mechanical and technological support to actually bring the artwork into motion, the artist focuses on—besides the artwork itself—the void, space, time and the very notion of connection between the viewer and the artwork. Involving the movement of his/her body while producing the artwork, the artist is attempting to visualize the traces of his/her spiritual and physical motion. All these different approaches revolving around the concept of motion constitute the trigger factor for the various types of expression in plastic arts starting from the early 20th century. 

On the other hand, once the expression of motion becomes the purpose, one can observe a long artistic pursuit starting with the invention of camera and continuing throughout the invention of autonomous machines. Either by using technological support or developing technological tools, numerous artists have invented various narrative languages to express motion through their own stories. During this study and within the context of this problem, various books, articles, and websites have been used as reference while discussing artworks—focusing on the expression of motion—from various artists, in a comparative method analysis.

Consequently, the artworks have been analyzed in terms of motion—both form and content-wise—while at the same time emphasizing the ways they created new opportunities of artistic expression. This very effort, which can be defined as an interdisciplinary pursuit, indicates concurrently an inter-formative hybridization. Within this scope, these formative models were grouped with art-historical examples, while the dimensions of the scope were expanded focusing on recent artworks with historical references.

Keywords


  • Antmen, A.(2008). 20.Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. Sel Yayıncılık. İstanbul. s.46, 67, 225.

  • Clark, T. (1997). Sanat ve Propaganda Kitle Kültürü Çağında Politik İmge, Çev. Esin Hoşsucu. Ayrıntı Yayınları Sanat ve Kuram Dizisi. İstanbul. s.81

  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel Araştırma Ve İstatistik Teknikleri. Ankara. Tekışık Web Ofset, s.59

  • Jobson, C.(2014). Emptied Gestures: Physical Movement Translated into Symmetrical Charcoal Drawings by Heather Hansen. https://www.thisiscolossal.com/2014/01/emptied-gestures-heather-hansen/. 20 Ocak. e.t.07.03.2021

  • Fernandes, C. (2020). Étienne-Jules Marey. 30 Aralık. http://www.betterphotography.in/perspectives/great-masters/etienne-julesmarey/48592/. e.t.25.02.2021

  • Gombrich, E.H. (1997). Sanatın Öyküsü. Remzi Kitabevi. İstanbul. s.28-29

  • Housefield, J. (2005). The Case of Marcel DUchamp: The Artist As Traveller and Geographer, Geographies of Modernism: Literatures, Cultures, Spaces, editör: Peter Brooker, Andrew Thacker. Taylor&Francis. s.102

  • Ocvirk, O. G., Stinson, R. E., Wigg P. R., Bone, R. O., Cayton D. L. (2015), Sanatın Temelleri Teori ve Uygulama. Karakalem Kitabevi Yayınları. İzmir. s.84-85.

  • Stokstad, M. (2005). Art History. Pearson. New Jersey. s. 1074.

  • Tuğal, S. A. (2018). Oluşum Süreci İçinde Dijital Sanat. Hayalperest Kitap. İstanbul. s.27

  • Yağmur, Ö. (2007). Modern Sanatın Takı Sanatına Yansımaları. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Heykel Anasanat Dalı. s.125-126.

  • https://www.analisidellopera.it/profilo-continuo-di-renato-giuseppe-bertelli/, Erişim Tarihi: 10.03.2021

  • https://collections.artsmia.org/art/1356/the-avenger-ernst-barlach, Erişim Tarihi: 05.03.2021

  • https://www.asu.edu/cfa/art/people/faculty/collins/, Erişim Tarihi: 30.03.2021

  • https://www.pablogarcia.org/#/profilograph-after-durer/,Erişim Tarihi: 09.03.2021

  • https://www.pablogarcia.org/#/profilograph-after-muybridge, Erişim Tarihi: 09.03.2021 Görsel Kaynakçası https://www.tzv.org.tr/#/haber/5822, e.t:07.03.2021 Resim 2. (sağda) Theodore Gericault Epsom At Yarışları, yağlıboya, 1821, https://en.opisanie-kartin.com/description-of-the-painting-by-theodore-gericaulthorse-racing-in-epsom/, , e.t:07.03.2021 Resim 4. Fenakistiskop (Phenakistoscope), 1832'de Brüksel'de Joseph Plateau ve Berlin'de Simon von Stampfer tarafından eş zamanlı olarak icat edilen cihaz, https://www.tzv.org.tr/#/haber/5820, erişim tarihi: 09.03.2021 Resim 5. Zoetrop William George Horner tarafından 1834'te icat edilen makine, Resim 6. Marcel Duchamp Çıplak Merdivenlerden İnerken No.2 1912, https://www.tate.org.uk/whats-on/tate-modern/exhibition/duchamp-man-raypicabia/explore-exhibition/room-3-movement, e.t. 08.03.2021 Resim 7. Ernst Barlach The Avenger (İntikamcı), 1870–1938, 438 × 578 × 203 mm, https://www.tate.org.uk/art/artworks/barlach-the-avenger-t00951, erişim tarihi: Resim 8. Renato Bertelli, 'Continous Profile' (Sürekli Profil), https://www.christies.com/en/lot/lot-4629017 , erişim tarihi: 06.03.2021 Resim 9. Akiyoshi Kitaoka – Rotating Snakes (2003), https://krasena.com/99, erişim tarihi:28.02.2021 Resim 10. Bridget Riley, https://mark-design.co.uk/blog/bridget-riley/, erişim tarihi:

  • Resim 11. Pablo Garcia, Profilograph After Muybridge (Muybridge’den Sonra Profilograf), https://www.pablogarcia.org/#/profilograph-after-muybridge, erişim tarihi: 12.03.2021

  • Resim 12. Profilografi ölçümleriyle pürüzlülük grafikleri, Method for Placing Template When Locating Bumps to Be Reduced, Method Of Test For Surface Smoothness Usıng The Bridge Profılograph adlı makaleden, https://dot.ca.gov/-/media/dotmedia/programs/engineering/documents/californiatestmethods-ctm/ctm-547a11y.pdf, erişim tarihi: 12.03.2021 Resim 13. Pablo Garcia, Profilograph After Dürer (Dürer’den Sonra Profilograf),

  • Resim 14. Dan Collins, Of More Than Two Minds Cyberware Residency Monterey CA, 1993 https://timpickup.wordpress.com/project-description/mada2contextualization/, e.t:06.03.2021, Resim 15. Katie Grinnan, "Mirage," 2011 plastik, emaye ve kum 79 x 63 x 72 inç Hammer Museum Yerleştirme Görünümü, 2013 erişim tarihi: 15.03.2021

  • Resim 16. Yoshitoshi Kanemaki, https://www.designboom.com/art/yoshitoshi-kanemaki- wooden-glitch-sculptures-11-10-2016/, erişim tarihi: 08.03.2021 Resim 17. Jean Tinguely, https://www.sculpturenature.com/en/movement-as-theessence-of-life-jean-tinguely-in-the-stedelijk-museum-amsterdam/, erişim tarihi: Resim 18. Vladimir Tatlin, https://www.britannica.com/biography/VladimirYevgrafovich-Tatlin, erişim tarihi: 15.03.2021 Resim 19. Heather Hansen, https://www.thisiscolossal.com/2014/01/emptied-gesturesheather-hansen/, erişim tarihi: 07.03.2021 Resim 20. Margie Livingston, https://www.seattlemag.com/arts-and-culture/15-bestthings-do-seattle-december-2018, erişim tarihi: 15.03.2021

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics