Görsel ve işitsel tasarım ortamları ve tasarlanan verilerin aktarım yöntemleri, bilişim ve iletişim teknolojilerinin gelişimi aracılığıyla hareketli ve senkron olarak tasarlanabilir ve sunulabilir hale gelmiştir. Montaj gibi sürekliliği düzenleyip izleyiciye aktarma yöntemleri ile kişi, sözel veya yazınsal iletişime koşut bir biçimde ona aktarılan görüntüyü çeşitli duyuşsal süreçler eşliğinde anlamlandırabilmiş ve o görüntülerden farklı çıkarımlar yapabilmiştir. İzleyici, sinematografik ögeler ile birlikte o sahne içerisinde yer alan karakterin konu aldığı duyguyu sergileme biçimi ile hedeflenen duygusal aktarımı yaşayabilmekte ve o karakter ile özdeşleşebilmektedir. Çizgi film üretim sürecinde aktarımı hedeflenen duygu durumuna göre karakterin hareket tasarımının doğru bir biçimde gerçekleştirilmesi, izleyicinin bu duruşu kolay algılaması ve doğru okuyabilmesinde önemli bir sürece karşılık gelmektedir. Bu doğrultuda, sahne tasarımı içerisinde yer alan karakterin uzuvlarının hedeflenen duygu aktarımı kapsamında sahnelenmesi sürecinde karakterin siluet tasarımı önemi ön plana çıkmaktadır. Özellikle karakter temelli yapılarda siluet oluşturma yöntemi bir çerçeve, hece ya da kelimeye karşılık gelen bir anlam oluşturma aşamasında etkin olarak kullanılan bir tasarım biçimidir.
Bu çalışmada, Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Çizgi Film ve Animasyon Bölümü’nde zorunlu ders olarak yürütülen Karakter Geliştirme dersi kapsamında çeşitli çizgi film yapımlarından alınan karakterlere ait basit ve karmaşık olmak üzere iki farklı yaklaşımda siluetler oluşturulmuştur. Öğrencilerden, bu siluetlerden çıkarımlar yaparak tasarım gerçekleştirmeleri istenmiştir. Öğrenciler tarafından hazırlanan tasarımlar, betimsel yönteme dayalı olarak gerçekleştirilen alanyazın taraması sonucu elde edilen veriler kapsamında karşılıklı olarak analiz edilmiş ve siluet tasarım yaklaşımlarının algısal ve bilişsel süreçlerdeki etkinliği tartışılmıştır. Bu çalışma neticesinde siluet tasarımın, karakterin hareketinin doğru bir biçimde algılanması ve okunması aşamasında önemli bir sürece karşılık geldiği görülmüştür.
Visual and audio design environments and the transfer methods of designed data have become mobile and synchronous design and presentation through the development of information and communication technologies. With the methods of arranging the continuity and transferring it to the audience, such as montage, the person was able to make sense of the image transferred to him in parallel with the verbal or literary communication, accompanied by various affective processes, and made different inferences from those images. The audience can experience the emotional transfer aimed with the way of displaying the emotion of the character in that scene together with the cinematographic elements and can identify with that character. The correct realization of the character's movement design according to the emotional state that is aimed to be conveyed in the cartoon production process corresponds to an important process for the audience to perceive this stance easily and read it correctly. In this direction, the importance of the silhouette design of the character comes to the fore in the process of staging the limbs of the character in the stage design within the scope of the targeted emotion transfer. Especially in character-based structures, the silhouette creation method is a design form that is used effectively in the process of creating a meaning corresponding to a frame, syllable or word.
In this study, silhouettes of the characters taken from various cartoon productions in two different approaches, simple and complex, were created within the scope of the Character Design course, which is a compulsory course at Anadolu University, Faculty of Fine Arts, Department of Cartoon and Animation. Students were asked to design by making inferences from these silhouettes. The designs prepared by the students were analyzed mutually within the scope of the data obtained as a result of the literature review based on the descriptive method, and the effectiveness of silhouette design approaches in perceptual and cognitive processes was discussed. As a result of this study, it has been seen that silhouette design corresponds to an important process in the stage of correctly perceiving and reading the movement of the character.